Wij rijden niet zoveel, iets in de groten-orde van een paar duizend kilometer per jaar. En als we dan een keer instappen gaan we meestal ook meteen voor een kilometer of 100. Dat zijn op zich hele mooie afstanden voor een auto. Alleen staat de onze tussendoor wat lang(er) stil.
De boordcomputer van de auto is zo geprogrammeerd dat ie na een jaar, of 15.000 km (whatever comes first) na de laatste beurt een seintje geeft dat het weer tijd is voor een nieuw blik olie. Ik vertik het echter om te geloven dat een auto die normaal 15.000 km voort kan, na een jaar (en de helft van de kilometers) toch echt even terug moet naar de garage voor 'dringend onderhoud'. Hij staat tussendoor gewoon wat langer stil, maar daar slijt ie niet echt extra van (hij wordt alleen wat groen van de overhangende dennenboom).
Kortom: ik prent me ongeveer in wanneer die 15.000 km verstreken zijn, en tot die tijd negeren we de melding op het display gewoon (na een jaar valt dat ook niet eens meer op). Dit keer kwam ik er echter net voor de vakantie (met de auto) achter dat de vorige beurt al bijna twee jaar geleden was (maar nog pas 12.000 km). Nog niet echt tijd voor een beurt dus, maar zo net voor de vakantie (350 km, voor ons een wereldreis), was het misschien toch wel handig geweest.
Dat was echter al te laat (we zijn gewoon gegaan, en er is niks af gevallen), dus nu is ie vandaag maar geweest. Mooi momentje om de prijs per kilometer en per maand eens uit te rekenen. De voorlaatste beurt was op 2013-11-22 bij een kilometerstand van 54.554. Vandaag stond de teller op 68.392 km. Dat is dus 13.838 km in 649 dagen (21,3 maanden), oftewel 650 km/maand.
De beurt van vandaag kostte € 304,53, en daarnaast heeft ie vorig jaar een APK gehad voor € 19,95. Over die 21,3 maanden heen gerekend waren de kosten voor de garage dus € 15,23/maand.
Onze auto (family station) verbruikt 6,6 liter per 100km (volgens de boordcomputer). Als we de benzineprijs over die periode op ongeveer € 1,60/liter stellen komt dat neer op € 68,64/maand.
Dan zijn er nog wat andere vaste lasten. Eerst nog € 50,-/maand aan wegenbelasting (verneukeratief altijd: of je nou veel of weinig rijdt, iedereen betaalt hetzelfde). En ook nog € 14,32/maand voor de verzekering (hoogste no-claim trede).
Als je dat allemaal optelt kom je op € 148,19/maand (22,8 ct/km). Dat is niet zoveel, maarrr, die auto stond hier natuurlijk niet zomaar ineens op de oprit. Er ontbreekt nog een grote kostenpost, en dat is de afschrijving. Naar mijn idee gaan we in ieder geval 12 jaar met deze auto doen (en als het even kan langer, maar dan zal ook het onderhoud wel iets toenemen; het is ook de maximale periode die je in de ANWB calculator op kunt geven). Volgens de ANWB krijgen we er dan nog steeds een paar duizend euro voor, maar ik ga voor het gemak maar even van niks nada noppes uit (reservepotje voor groot onderhoud). Met die 12 jaar, en een lineaire afschrijving (dat is niet zo, dat weet ik, maar omdat we 'm toch niet willen verkopen boeit het niet zo) betekent dit nog een extra maandelijkse kostenpost van € 152,78. Per maand. Dat is dus meer dan al dat geneuzel hierboven (kortom: als je voor de centen gaat moet je vooral een auto kopen die goedkoop is in de aanschaf,
de rest boeit niet zo)!
Totaal kom je dan op € 300,97/maand (46,3 ct/km). Da's best veel (in ieder geval veel meer dan die 19 ct/km die de belastingdienst/werkgever als 'redelijk' ziet). Voor een ritje naar de familie in het zuiden (106 km, enkele reis) tik je dus € 98,16 af (heen & terug).
Maar, dan het alternatief. Dat ritje naar het zuiden met het OV kost € 23,57 per persoon. Daar kan links en rechts nog wel wat korting af (kortingskaart, buiten de spits reizen, en de kinderen kunnen nog op een railrunner - als je op het juiste moment reist). Maar met 4 volwassen in de spits zit je toch ongeveer gelijk aan de prijs per auto. Met de auto doe je er echter één uur en 5 minuten over, maar met het OV een whopping 3 uur en 20 minuten (inclusief van en naar de bushalte lopen). Een simpele verjaardag wordt dan meteen een complete dagtocht.
Het alternatief van een OV-jaarkaart is overigens niks goedkoper. Die zit meteen al aan de
€ 633.75/mnd voor het hele gezin (en dan alleen omdat de kinderen tot en met 11 jaar nog gratis mee mogen). En dan moet je in de bus nog steeds in en uit checken (waarom?).
Een ander belangrijk voordeel is dan natuurlijk nog dat je met de auto kunt gaan en staan waar en wanneer je wilt. Op zich wel handig als je opeens midden in de nacht wordt opgepiept (je kunt hier in de regio dan wel met je OV-jaarkaart bij de bushalte gaan staan, maar ik vermoed dat je toch pas rond een uur of 7 's morgens aan de beurt bent). Daarnaast hoef je op vakantie niet met koffers te zeulen, en stopt ie ook bij de bouwmarkt.
Samenvattend: een auto (die je weinig gebruikt) is best duur, maar nog steeds concurrerend met, of zelfs goedkoper dan (en stukken comfortabeler) het OV.
Sinds we hier allemaal naar ons werk
fietsen (nou ja bijna altijd, ik gok op 40 weken per jaar), en naar de winkel (bakfiets!), en naar opa en oma, enz. fietsen we overigens ook 'precies' 650 km/maand. Het kostenplaatje daarvan heb ik niet precies voor me, maar ik weet in ieder geval dat het stukken minder is dan die € 300,-/maand ... (daarmee zou je voor iedereen, elk jaar, een nieuwe fiets kopen - zonder accu, dat wel).
Rob, woensdag 11113 april 1985, 19:48