Recent
Archief20232022202120202019201820172016201520142013201220112010200920082007200620052004Navigatie | ABC-tjeSommige dingen kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Het leren van het alfabet bijvoorbeeld. Alleen weet ik niet of dit boek, wat ik in de wachtkamer van de dokter aantrof, nou van de juiste opvoedkundige snit is ... (klik voor groot en begin gewoon eens links bovenaan te lezen). Rob, maandag 6 oktober 2008, 17:45 Kredietpret
Beste Wouter,
Is m'n hypotheek nou ook 'gegarandeerd' tot Nee, natuurlijk niet, die blijft gewoon 100% staan. Bij een faillissement mag je wel plussen en minnen. Tot zover RSI Financial Services. Rob, woensdag 8 oktober 2008, 23:23 Regeneratief remmenToyota heeft de Prius. Een auto met een enorme accu onder de vloer en een gecombineerde electro-/benzinemotor aandrijving. Alles redelijk geoptimaliseerd, maar je rijdt wel met een paar kilotjes extra bagage rond. BMW komt nu met Brake Energy Regeneration. Hierbij wordt de remenergie niet meer 'afgefakkelt', maar opgeslagen in de (standaard) accu. Nuttig natuurlijk, en voor BMW-rijders belangrijk: tijdens optrekken kan altijd het volle vermongen op het asfalt worden gezet, terwijl het sound-system ook door kan blijven stampen. Shitware Automotive komt nu echter met een oplossing die voor alle (ook bestaande) auto's werkt, zonder extra aanpassingen. Daarnaast is de oplossing redelijk low-tech, en maakt ook geen gebruik van exotische materialen die alleen maar onder de zoutmeren van Bolivia gewonnen kunnen worden (lees: batterijen). Deze oplossing is: verhoogde kruisingen. De eerste gedacht was om de auto tijdens het remmen iets 'op te krikken', om op die manier de energie op te slaan. In plaats van extra 'massa' mee te sjouwen maak je dus gebruik van de eigen massa van de auto. Maar als we er even vanuit gaan dat dit alles 'wrijvingsloos' zou werken dan geldt E = m*g*h, en E = m/2*v^2. De massa deelt hier uit, oftewel de snelheid die na 'terugzakken' bereikt kan worden is (2*g*h)^0.5. Door de auto tijdens het remmen dus 10cm op te laten steigen (toch al niet echt bevordelijk voor de wegligging waarschijnlijk) kun je daarna zonder energieverbruik optrekken tot een snelheid van 5km/h. Niet echt shocking natuurlijk. Interessanter wordt het als je een meter (of meer) de hoogte in gaat (16km/h), maar dat geeft waarschijnlijk weer andere technische 'uitdagingen'. Daarom is het dus 'eenvoudiger' om de gemiddelde remplek zelf op te krikken. Door iedere kruising (indien mogelijk) een meter of meer op te hogen hoef je bij het benaderen minder of niet te remmen, en heb je bij het wegrijden altijd de wind in rug. Even een paar kuub zand eronder en opeens zijn alle auto's een stuk milieuvriendelijker. Voor de herkenbaarheid wordt ruim voor iedere opgehoogde kruising een bord geplaatst. 'U nadert een RSI eco bult', of zoiets. Rob, zondag 8597 april 1985, 13:25 BoekverslagOp de middelbare school had je er altijd een paar bij die alle boekverslagen kopieerden, of gewoon even de film keken. Eén van hen heeft waarschijnlijk een baantje bij de Koninklijke Bibliotheek gekregen (of welke instantie dan ook voor ieder boek een korte samenvatting schrijft). Voor Absolute vrienden van John le Carré staat er namelijk:
Een Engelse spion en zijn vrouwelijke Duitse tegenvoeter bevinden zich na de val van de Berlijnse Muur in een vacuüm dat lijkt te worden gevuld als zich na 9 september 2001 een nieuwe vijand aandient.
Dat 9/11 is al niet helemaal goed gegaan (die Amerikanen ook met hun rare datum-formaat), maar als je alleen al even de achterkant had gelezen, dan had je in ieder geval al kunnen zien dat deze Sasha een hij was.
De absolute vrienden zijn Ted Mundy, de in 1947 in het gloednieuwe Pakistan geboren zoon van een Britse beroepsmilitair, en Sasha, de zoon van een Oost-Duitse predikant die naar het Westen is gevlucht.
Nog even de Rob-o-Rating voor dit boek: 7-. Het einde had namelijk wel iets beter gekund. Hint: schrijf voordat je aan hoofdstuk 14 begin eerst zelf een einde (gewoon, een korte verhaallijn), en kijk dan of je het er beter vanaf bracht dan de auteur.Rob, zondag 19 oktober 2008, 13:26 Closely relatedVolgens mij hebben de moeders van Michiel Bosgra (economie correspondent van het NOS-journaal, en dus de laatste tijd regelmatig te zien op TV) en 'Adje' (Arijan van Bavel) dezelfde achternaam (of nog beter: zijn een en dezelfde). Rob, zondag 19 oktober 2008, 16:55 slagerworstmakervandebovenkampWaarom hebben de kleinste bedrijfjes altijd de langste domeinnamen. En dan niet een beetje langer omdat al die fijne korte namen al door de grote bedrijven waren geclaimd, maar flink langer, inclusief de namen van alle kleinkinderen, en natuurlijk 'bv' op het eind. Onze slager maakt dus en-passent ook worsten (voor mij hoort dat bij het slagersvak, maar hij is er nogal trots op), en heeft dan ook nog een achternaam met 2 voorvoegsels. Weet je wat! We plakken alles achter mekaar: www.slagerworstmakervandebovenkamp.nl. Nou heb ik dit even opgeschreven toen ik het zag, maar als ik dit had moeten onthouden had dit dus ook slagerijworstmakerijvandebovenkamp, slagerworstmakervanderbovenkamp, slagerworstmakervandenbovenkamp, slagerworstmakervandebovekamp kunnen zijn. Oftewel: slager{ij}worstmaker{ij}vande{n|r}bove{n}kamp = 2*2*3*2 = 24 mogelijkheden. De succesformule om totaal geen bezoekers op je site te krijgen. En dat lijkt ook wel te kloppen, want ondanks al die 'trefwoorden' in de URL gaat de site vooral over campers huren in verre landen. Als je googlet kom je wel iets nuttigs tegen, en vindt je ook het geijkte 'provider' e-mail adres: bove0322@planet.nl. Rob, dinsdag 28 oktober 2008, 14:58 | Laatste reacties
crumb trailLanguage |