Recent
Archief20232022202120202019201820172016201520142013201220112010200920082007200620052004Navigatie | Regeneratief remmenToyota heeft de Prius. Een auto met een enorme accu onder de vloer en een gecombineerde electro-/benzinemotor aandrijving. Alles redelijk geoptimaliseerd, maar je rijdt wel met een paar kilotjes extra bagage rond. BMW komt nu met Brake Energy Regeneration. Hierbij wordt de remenergie niet meer 'afgefakkelt', maar opgeslagen in de (standaard) accu. Nuttig natuurlijk, en voor BMW-rijders belangrijk: tijdens optrekken kan altijd het volle vermongen op het asfalt worden gezet, terwijl het sound-system ook door kan blijven stampen. Shitware Automotive komt nu echter met een oplossing die voor alle (ook bestaande) auto's werkt, zonder extra aanpassingen. Daarnaast is de oplossing redelijk low-tech, en maakt ook geen gebruik van exotische materialen die alleen maar onder de zoutmeren van Bolivia gewonnen kunnen worden (lees: batterijen). Deze oplossing is: verhoogde kruisingen. De eerste gedacht was om de auto tijdens het remmen iets 'op te krikken', om op die manier de energie op te slaan. In plaats van extra 'massa' mee te sjouwen maak je dus gebruik van de eigen massa van de auto. Maar als we er even vanuit gaan dat dit alles 'wrijvingsloos' zou werken dan geldt E = m*g*h, en E = m/2*v^2. De massa deelt hier uit, oftewel de snelheid die na 'terugzakken' bereikt kan worden is (2*g*h)^0.5. Door de auto tijdens het remmen dus 10cm op te laten steigen (toch al niet echt bevordelijk voor de wegligging waarschijnlijk) kun je daarna zonder energieverbruik optrekken tot een snelheid van 5km/h. Niet echt shocking natuurlijk. Interessanter wordt het als je een meter (of meer) de hoogte in gaat (16km/h), maar dat geeft waarschijnlijk weer andere technische 'uitdagingen'. Daarom is het dus 'eenvoudiger' om de gemiddelde remplek zelf op te krikken. Door iedere kruising (indien mogelijk) een meter of meer op te hogen hoef je bij het benaderen minder of niet te remmen, en heb je bij het wegrijden altijd de wind in rug. Even een paar kuub zand eronder en opeens zijn alle auto's een stuk milieuvriendelijker. Voor de herkenbaarheid wordt ruim voor iedere opgehoogde kruising een bord geplaatst. 'U nadert een RSI eco bult', of zoiets. Rob, zondag 12 oktober 2008, 13:25 | Laatste reacties
crumb trailLanguage |