Recent
Archief20232022202120202019201820172016201520142013201220112010200920082007200620052004Navigatie | OprotpremieTransport en logistiek Nederland en aanverwante snelweggebruikers klagen al jaren steen en been over de economische schade die ze leiden door de files in Nederland. Een paar jaar geleden was dat (schijnbaar) al 700 miljoen, dus dat zal nu wel richting 1 miljard gaan. Alhoewel, de laatste tijd is het redelijk rustig op de weg (waarschijnlijk het rustigst sinds 12 jaar). De ene helft van Nederland kan namelijk geen beton meer mixen, en de andere helft spijbelt zichzelf ook gewoon sneeuw- of ijsvrij. Nou vroeg ik me af voor welk bedrag de gemiddelde automobilist bereid is om niet meer in de file te staan (door eerder/later te gaan, met de fiets, of misschien helemaal niet meer te gaan werken). Duizend, tweeduizend, vijfduizend, of doen-eens-ruig tienduizend euro per jaar? In dat laatste geval kan de logistiek branche voor 700 miljoen nog steeds 70.000 auto's uit de file kopen. Met 250 auto's per kilometer file komt dat overeen met een filevermindering van 280 kilometer. Zomaar de doordeweekse spits opgelost (en met een miljard afkooppremie kun je zelfs bij de ergste sneeuwval nog gewoon met de vlam in de piep). Tel daarbij de verminderde CO2 uitstoot, de toegenomen levensvreugde van zij die minder gaan werken, en het feit dat al dat extra geld ook weer uitgegeven moet worden (en er dus weer winkels bevoorraad moeten worden) op, en dan is dit een mega win-win situatie voor de transportsector. In deze moeilijke tijden moet je creatief zijn, en dit lijkt me een prima plan. Ik doe mee! Rob, dinsdag 8689 april 1985, 9:18 | Laatste reacties
crumb trailLanguage |