Geen praatjes, wel plaatjes:
Rob, zaterdag 17 oktober 2009, 21:48
Altijd van je af schrijven:
- Bij een zicht van meer dan een kilometer al met mistlicht rijden (of standaard al met mistlicht rijden, het liefst in combinatie met stadslicht). Volgens mij heb je in Nederland sowieso al geen mistlicht (voor) nodig: als het zicht beperkt is tot 50 meter blijft iedereen thuis; of je staat zo vast in de file dat je toch al niet meer dan de twee meter tot je voorganger kunt overzien.
- Bij een weefstrook van een kilometer of twee al binnen de eerste tien meter van baan willen wisselen (ongeacht of de bestuurder op de hoofdrijbaan misschien 'de andere kant' op wil) (vrachtwagens in het bijzonder).
- Vrachtwagens waarvan die lading misschien wel twee hele centimeters uitsteekt en die dan met een hele kerstboom aan zwaailampen gaan rijden. Ok, het zal best verplicht zijn, maar waarom volstaat bij zo'n vrachtwagen van 25,25 meter dan een simpel bordje aan de achterkant? Het gaat trouwens niet zozeer om die zwaailampen (alhoewel het aantal meestal wel gelijke tred houdt met het 'hoerenkast niveau' van de hele verlichting), maar meer om de zwerm beginnende file die er omheen hangt. Eigenlijk moet dit punt dus zijn: bestuurders die al afgeleid zijn door een vrachtwagen met hoerenkast verlichting.
- Alvast een baantje (naar links) reserveren omdat er ergens verderop een vrachtwagen rijdt (komt neer op linksrijden in het algemeen). Als je zelf met 100 km/u rijdt (zo ongeveer de hele randstad), en de vrachtwagen zit aan z'n begrensde 87 km/h dan doe je er dus bijna een halve minuut over om een gat van 100 meter 'dicht' te rijden. Bij een gat van 500 meter (5 van die groene plankjes rechts op de vangrail) hou je dus dik 2 minuten alle motorrijders tegen die met 115 km/u voorbij willen (om de een of andere reden schijnen juist BMW rijders dit sommetje heel snel te kunnen maken - die gaan dan een 'half baantje' opzij).
- Variabele snelheid: auto voor je rijdt in ieder geval langzamer dan jij, dus je gaat inhalen. Auto gaat 'opeens' harder rijden, dus dan er maar weer achter (of gas bij om toch maar in te halen ivm achteropkomend verkeer). Auto gaat weer langzamer rijden ... donder op - gebruik je cruise control.
- Remmen voor flitspalen terwijl je niet eens te hard rijd, of in ieder geval binnen de limiet van afwijking teller + 3% marge flitspaal zit (in de praktijk betekent dit dat je een flitspaal op een stuk 100 km/u snelweg zonder problemen met 115 km/u voorbij kunt rijden).
- Drukken (bumperkleven) op de niet-linkerbaan. Op de linkerbaan mag je wat mij betreft best even aangeven dat je er alsjeblieft heel graag best wel snel voorbij zou willen, maar op al die andere banen ... ga je toch gewoon een baantje naar links!?
Rob, donderdag 29 oktober 2009, 6:45