Recent
Archief20232022202120202019201820172016201520142013201220112010200920082007200620052004Navigatie | Duurkoop goedkoop?Binnenkort moeten er twee kinderzitjes op de achterbank passen, en omdat die kleintjes meer zooi meesjouwen dan menig omhooggevallen artiest wordt het tijd voor een grotere auto. Voor milieu en portemonnee liefst zo zuinig mogelijk, maar dat valt op twee manieren nog niet mee. Enerzijds rijdt ons huidige, 8 jaar oude autootje zo'n beetje 1:20, en ondanks alle inspanningen van de laatste tijd zijn er nog weinig auto's die dat halen. En anderzijds scheelt het ook niet zoveel als je een enorme benzine-slurper koopt. Stel dat je bijvoorbeeld de knuffelkoe van iedere milieu lobbyist aanschaft en die over 15 jaar afschrijft, en er ieder jaar 10.000 km mee rijd (ons jaar gemiddelde):
Niet dat ik ook maar overweeg om een van deze twee auto's te kopen. Bij de Prius vraag ik me altijd af wat er met dat accu-pakket gebeurt als ie naar de stort gaat, en wat dat doet als je een keer klem komt te zitten tussen twee vrachtwagens (nog eens wat anders dan een mobieltje of laptop). De Lacetti is gewoon lelijk en verbruikt teveel. Maar er zit natuurlijk wel een moraal aan dit verhaal: brandstof is nog steeds veels te goedkoop. Wat mij betreft schaffen we de wegenbelasting, BPM, etc allemaal af en gaat de brandstofprijs naar een tientje per liter. Kijken wat dan de eerste vraag in de showroom wordt. Moeten natuurlijk wel al die lease-rijders eens 'gemotiveerd' worden om wat minder binair met dat gaspedaal om te gaan (meestal xor gekoppeld met het rempedaal)*, en bij aanschaf niet alleen naar de laagste bijtelling te kijken. Ik stel voor dat op het eind van het jaar de kilometers door het gespecificeerde verbruik worden gedeeld, en dat een eventueel meerverbruik uit eigen zak wordt bijgelapt. Scheelt weer een paar ton roet deeltjes in het milieu, en een paar kop-staart botsingen op de linker rijbaan. Bijkomend voordeel: Dan wordt het eindelijk ook weer leuk/rendabel om er een 'autootje' bij te hebben. Bijvoorbeeld een tweezitter voor een leuke rit, of als je toch maar in je eentje op pad gaat. En ook krijgen die ultra schone diesels dan eindelijk eens een kans, nu verzuipen die in de wegenbelasting, terwijl al keer op keer 'bewezen' is dat ze de Prius nog voorbij kunnen. * voor de mavo-ers en andere niet techneuten: het is dus vol gas of vol op de rem Rob, dinsdag 8508 april 1985, 14:06 Pete: Als eigenaar van een milieu-lobbyisten-kuffelkoe moet ik natuurlijk even reageren ;-) - wat betreft de motorrijtuigenbelasting: het gewicht van het hybride-deel telt niet mee, waardoor het gewicht voor de MRB op 1104 kg uitkomt: scheelt toch weer 80 euro; - wat betreft het verbruik: 23.3 km/ltr is niet erg realistisch, 20 km/ltr wel (maar 13,9 km/ltr voor de Amerikaan zal ook wel niet realistisch zijn); - wat betreft de stort: http://www.toyota.nl/inside_toyota/environment/recycling_process/index.aspx - wat betreft de kostenvergelijking: biologisch fruit, groente en vlees is ook duurder dan 'fabrieks'... - wat betreft het afschaffen van BPM, MRB, het (de)motiveren van lease-rijders en de benzineprijs naar 10 euro per liter: voor! dinsdag 8550 april 1985, 22:18 | Laatste reacties
KruimelspoorTaalkeuze |