Voor Technisch Lego is het nog een beetje te vroeg voor
Jasper, maar voor papa natuurlijk niet. En alhoewel ik een beetje roestig ben na 20 jaar, blijkt die 4 jaar technische studie toch z'n vruchten te hebben afgeworpen. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik vroeger zo'n compacte 3-versnellingsbak met achteruit, differentieel, onafhankelijke achterwielophanging, en vette V6 er boven op in mekaar kon draaien.
Voor de geïnteresseerden:
details:
Van links naar rechts de eerste, tweede, en derde versnelling (2 plaatjes), en als laatste de achteruit. Het motorvermogen komt er bij de bovenste gele pijl in, en verlaat de versnellingsbak weer via de onderste (jaahaa, dat werkt hier anders, weet ik; de wielen drijven de 'motor' aan, als je 'm in een hogere versnelling zet gaan de cilinders sneller op en neer). Het kleine tandwieltje dat steeds van plaats verwisseld en daarbij één van de 4 tandwielen op de uitgaande as met de juiste overbrenging verbindt wordt bediend met ... de pook naast de stoel van de bestuurder. Klik op de plaatjes voor meer toelichting.
En nog wat plaatjes (klik voor groot):
Rob, donderdag 9553 april 1985, 21:37