Recent
Archief20232022202120202019201820172016201520142013201220112010200920082007200620052004Navigatie | Van krantenjongen tot miljonairVroeger werd de post tweemaal daags bezorgd. Toen kwamen fax en e-mail, en was het een tijdje gedaan met de pret. Maar heden ten dagen komt er bij ons toch weer twee keer per dag een postbode langs: eerst de oranje TNT-man (met sigaar - hoe zit dat me de rookvrije werkplek?), en dan de bijklussende Sandd huismoeder in net-wat-ze-die-dag-aan-heeft. Ik kan me voorstellen dat het de TNT-man 'verboden' is om tevens voor de concurrent te werken, maar het zou natuurlijk wel een mooie dubbelslag zijn - je komt namelijk toch overal al. En twee keer een karig salaris maakt samen toch een studiebeurs voor de kinderen. Beter: ik vind het eigenlijk van de zotte dat er nu twee mensen alle deuren af moeten 'omdat dat nu eenmaal goed is voor de concurrentie'. Die concurrentie onder de bedrijven zelf is uiteraard 'gezond', maar een beetje handige postbode kan daar natuurlijk weer op inspringen. De gerbuikelijk fietstassen met TNT brieven aan de achterkant, Sandd tas voorop. Stapeltje folders voor de lokale buurtsuper onder de bagagedrager, en nog een paar NRC's in de rugzak. Dit concurreert natuurlijk redelijk met het business model van z'n baas, maar als alle bezorgers zich verenigen in de Algemene Bezorgers Nederland NV (of alleen die van Amsterdam en Rotterdam - kunnen ze later fuseren) kun je een vuist maken, en - niet geheel onbelangrijk - tenminste nog een fatsoenlijke cent verdienen. En zo gek is het eigenlijk niet. Als ik in de ene webshop een badkuip bestel, en bij de ander de wastafel (omdat die daar goedkoper is) worden ze ook allebei door Pflieger afgeleverd (die zelf dat spul ook nog wel aan je wil slijten). Dat is pas een vrije markt. Kortom: TNT en Sandd doen de 'verkoop' (scoren de klanten/opdrachten) en de landelijke distributie. En daarna staat het ze vrij om voor de bezorging hun eigen bezorgers in dienst te nemen, of te kiezen voor de aantrekkelijke tarieven van de ABN-NV (want schaalvoordeel, synergie, u kent die beurs-taal wel). Rob, dinsdag 6 januari 2009, 14:08 Herverbouwen maarBij de berekening van m'n dakterras was ik er ook al achter gekomen dat de normen van het NEN af en toe een bodemloze put lijkt te zijn. Toentertijd stuitte ik op knooble, die daar wat aan wilden doen. En vandaag is daar een uitspraak in gedaan. En niet de minste. Nu de Staat geen steekhoudende argumenten heeft aangevoerd waarom in dit geval niet aan de bekendmakingsvereisten moet worden voldaan, moet de conclusie zijn dat de NEN-normen, voor zover de voorschriften van het Bouwbesluit 2003 en de Regeling Bouwbesluit 2003 daarnaar verwijzen, niet op de juiste wijze zijn bekend gemaakt. (...) Dit alles leidt ertoe dat de voorschriften van het Bouwbesluit 2003 en de Regeling Bouwbesluit 2003, voor zover daarin is verwezen naar de NEN-normen, (nog) niet in werking zijn getreden en dus (nog) niet verbindend zijn.
Oftewel: als je nog gauw even een dakterrasje wilt plaatsen, of andere ingewikkelde Biereco herverbouwingen uitvoeren, dan nu even gas geven, want momenteel kan alles weer op een bierviltje of (de volgende dag) op de achterkant van het bonnetje van de Gamma. Rob, donderdag 8685 april 1985, 21:26 SprookjesbosDe komende 15 jaar waarschijnlijk nog wel meer van dit soort plaatjes (dan heb je er volgens de buurvrouw wel weer genoeg van). Vanuit het dakraam Rob, vrijdag 8685 april 1985, 10:55 OprotpremieTransport en logistiek Nederland en aanverwante snelweggebruikers klagen al jaren steen en been over de economische schade die ze leiden door de files in Nederland. Een paar jaar geleden was dat (schijnbaar) al 700 miljoen, dus dat zal nu wel richting 1 miljard gaan. Alhoewel, de laatste tijd is het redelijk rustig op de weg (waarschijnlijk het rustigst sinds 12 jaar). De ene helft van Nederland kan namelijk geen beton meer mixen, en de andere helft spijbelt zichzelf ook gewoon sneeuw- of ijsvrij. Nou vroeg ik me af voor welk bedrag de gemiddelde automobilist bereid is om niet meer in de file te staan (door eerder/later te gaan, met de fiets, of misschien helemaal niet meer te gaan werken). Duizend, tweeduizend, vijfduizend, of doen-eens-ruig tienduizend euro per jaar? In dat laatste geval kan de logistiek branche voor 700 miljoen nog steeds 70.000 auto's uit de file kopen. Met 250 auto's per kilometer file komt dat overeen met een filevermindering van 280 kilometer. Zomaar de doordeweekse spits opgelost (en met een miljard afkooppremie kun je zelfs bij de ergste sneeuwval nog gewoon met de vlam in de piep). Tel daarbij de verminderde CO2 uitstoot, de toegenomen levensvreugde van zij die minder gaan werken, en het feit dat al dat extra geld ook weer uitgegeven moet worden (en er dus weer winkels bevoorraad moeten worden) op, en dan is dit een mega win-win situatie voor de transportsector. In deze moeilijke tijden moet je creatief zijn, en dit lijkt me een prima plan. Ik doe mee! Rob, dinsdag 13 januari 2009, 9:18 Feed stripperFokke & Sukke hebben een feed, maar die doet niet wat ik wil (niet direct het plaatje, en wel verplicht doorklikken naar de site), en Biereco B.V. heeft helemaal geen feed. Tijd dus om zelf eens aan de gang te gaan. Fok & Suk hebben een programmeur in dienst, en die heeft alle plaatjes voorzien van een uniek nummer/checksum. Maar, uiteindelijk staat de boel gewoon op internet, en met die unix time-stamp in de url wordt het toch weer een beetje makkelijk. Bij Doorzon doet Biereco ook de automagisering, dus daar ligt alles open. Alle plaatjes netjes op datum in een mapje - mooi. Voor ons en uw gemak presenteert Royal Shitware Inc. dus een fijne Fokke & Sukke en Doorzon feed (de plaatjes zijn ge-linked, dus volgens mij moet dat copyright technisch net kunnen - anders hoor ik het wel). Rob, woensdag 14 januari 2009, 22:29 Kinderjas niet zo snel gevuldWat een zakken. En waar die op 'grote mensen kleding' nog wel eens 'nep' willen zijn, 'doen' deze het ook nog allemaal. Jasper z'n nieuwe jas heeft dus:
Rob, dinsdag 8697 april 1985, 17:17 HandjesMen neme een collega met een hobby, anderhalf uur poseerwerk, en wat is dan het resultaat: Rob, woensdag 21 januari 2009, 10:37 Links dumpRob, maandag 26 januari 2009, 21:31 | Laatste reacties
crumb trailLanguage |