Recent
Archief20232022202120202019201820172016201520142013201220112010200920082007200620052004Navigatie | DisclaimerOk, daar gaat ie. Nu mensen via Google zoeken naar denkt u even na voordat u deze mail afdrukt (volgens mij moet daar nog 'eikel' achter meneer/mevrouw Verweij uit Rotterdam) is het hek van de dam. Royal Shitware Inc gaat ook aan stupid disclaimers doen:
Please consider my nerves before reminding me on the half-hour that you are concerned about paper waste while you sit smugly at your energy sucking PC, in your air-conditioned building in your child-labored produced threads
By sending an email to any of my addresses you are agreeing that:
1. I am by definition, "the intended recipient" 2. All information in the email is mine to do with as I see fit and make such financial profit, political mileage, or good joke as it lends itself to. 3. I may take the contents as representing the views of your company. 4. This overrides any disclaimer or statement of confidentiality that may be included on your message. Rob, vrijdag 11 juli 2008, 12:13 Persoonlijke assistentMet de hieper de hype van de laatste dagen omtrent Apple's iPhone 3G (weet je wat: we hangen 100x meer reclameborden op dan dat we van die dingen op voorraad hebben - raakt ie zeker uitverkocht; zelfs m'n ouders belden al of ze er ook niet een moest hebben) moet het niet moeilijk zijn om een beetje te bedenken wat je allemaal met zo'n handig mobiel internet dingetje kunt doen (daarnaast kun je er natuurlijk ook nog mee bellen (en SMS-en en MMS-en, maar waarom zou je als je e-mail hebt), zit er een camera en een MP3 speler in, en als kers op de appelmoes een GPS-ontvanger). En dat allemaal in zo'n slicke behuizing - bijna niet voor te stellen. Iemand die dat in ieder geval niet kon was de designer van de HP iPAQ 614c. Die heeft zo ongeveer dezelfde feature lijst, is ook zwart, maar heeft daarnaast ook nog een volledig overbodig numeriek toetsenbord (als je gaat bellen krijg je ook een toetsenbord op het touchscreen) en draait (uiteraard) op een tot op het bot uitgeklede Windows variant. Niks leuke icoontjes en multitouch touchscreen, gewoon saaie dialoogjes en eenmaal daags een flinke vastloper. Maarrr ... iets met gratis paarden en slechte adem, dus gewoon even doorploeteren met alle instellingen en registry tweaks en hop ... daar draait je iPAQ 3G. Het voordeel van Windows is dan natuurlijk weer wel dat je voor leuke toepassingen niet naar de iPhone AppStore hoeft (ka-tsjing), maar gewoon even een half uurtje met je favoriete zoekmachines aan de slag gaat. Zo leek het me al jaren wat dat je niet steeds hoeft te laten weten dat je onderweg bent, maar dat iedereen dat gewoon even op kan zoeken. Een soort track & trace voor je eigen reet dus. Ene Luis Espinosa had dit gelukkig ook al bedacht, dus nou kan Marloes gewoon zien wanneer ik de snelweg af draai en de aardappels op het vuur kunnen. Of het is een subtiele manier om te laten weten dat je (nadat je Jasper naar het kinderdagverblijf hebt gebracht) nog even boodschappen hebt gedaan. Rob, zondag 8505 april 1985, 1:51 Brede bandenRecentelijk was ik 2,5 uur bezig om een project bij een klant (met een rete traag netwerk) op de juiste plek te krijgen. Een collega kwam daarop met de volgende quote (+uitleg) van Andrew S. Tanenbaum:
... A simple calculation will make this point clear. An industry standard Ultrium tape can hold 200 gigabytes. A box 60 x 60 x 60 cm can hold about 1000 of these tapes, for a total capacity of 200 terabytes, or 1600 terabits (1.6 petabits). A box of tapes can be delivered anywhere in the United States in 24 hours by Federal Express and other companies. The effective bandwidth of this transmission is 1600 terabits/86,400 sec, or 19Gbps. If the destination is only an hour away by road, the bandwidth is increased to over 400Gbps. No computer network can even approach this.
For a bank with many gigabytes of data to be backed up daily on a second machine (so the bank can continue to function even in the face of a major flood or earthquake), it is likely that no other transmission technology can even begin to approach magnetic tape for performance. Of course, networks are getting faster, but tape densities are increasing, too.
If we now look at cost, we get a similar picture. The cost of an Ultrium tape is around $40 when bought in bulk. A tape can be reused at least ten times, so the tape cost is maybe $4000 per box per usage. Add to this another $1000 for shipping (probably much less), and we have a cost of roughly $5000 to ship 200TB. This amounts to shipping a gigabyte for under 3 cents. No network can beat that. The moral of the story is:
Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway Tanenbaum, Andrew S. (1996). Computer Networks. New Jersey: Prentice-Hall, 83. ISBN 0-13-349945-6
Soms kan het dus sneller zijn om gewoon zelf even fysiek de deur uit te gaan. Een voorbeeld is het maken van een backup van de harde schijf van m'n ouders. Niet dat er zoveel op staat, maar ze hebben nog een 56k inbelmodem ... 100Mb@56k = 4 uur, en dan hoef ik me zelfs op de fiets nog niet te haasten. Met een postzegel kan natuurlijk ook, maar dan kom je meestal wel bij die klant terecht met dat rete trage netwerk ... dus of dat nou zo'n goed idee is ... Rob, dinsdag 15 juli 2008, 13:13 Duurkoop goedkoop?Binnenkort moeten er twee kinderzitjes op de achterbank passen, en omdat die kleintjes meer zooi meesjouwen dan menig omhooggevallen artiest wordt het tijd voor een grotere auto. Voor milieu en portemonnee liefst zo zuinig mogelijk, maar dat valt op twee manieren nog niet mee. Enerzijds rijdt ons huidige, 8 jaar oude autootje zo'n beetje 1:20, en ondanks alle inspanningen van de laatste tijd zijn er nog weinig auto's die dat halen. En anderzijds scheelt het ook niet zoveel als je een enorme benzine-slurper koopt. Stel dat je bijvoorbeeld de knuffelkoe van iedere milieu lobbyist aanschaft en die over 15 jaar afschrijft, en er ieder jaar 10.000 km mee rijd (ons jaar gemiddelde):
Niet dat ik ook maar overweeg om een van deze twee auto's te kopen. Bij de Prius vraag ik me altijd af wat er met dat accu-pakket gebeurt als ie naar de stort gaat, en wat dat doet als je een keer klem komt te zitten tussen twee vrachtwagens (nog eens wat anders dan een mobieltje of laptop). De Lacetti is gewoon lelijk en verbruikt teveel. Maar er zit natuurlijk wel een moraal aan dit verhaal: brandstof is nog steeds veels te goedkoop. Wat mij betreft schaffen we de wegenbelasting, BPM, etc allemaal af en gaat de brandstofprijs naar een tientje per liter. Kijken wat dan de eerste vraag in de showroom wordt. Moeten natuurlijk wel al die lease-rijders eens 'gemotiveerd' worden om wat minder binair met dat gaspedaal om te gaan (meestal xor gekoppeld met het rempedaal)*, en bij aanschaf niet alleen naar de laagste bijtelling te kijken. Ik stel voor dat op het eind van het jaar de kilometers door het gespecificeerde verbruik worden gedeeld, en dat een eventueel meerverbruik uit eigen zak wordt bijgelapt. Scheelt weer een paar ton roet deeltjes in het milieu, en een paar kop-staart botsingen op de linker rijbaan. Bijkomend voordeel: Dan wordt het eindelijk ook weer leuk/rendabel om er een 'autootje' bij te hebben. Bijvoorbeeld een tweezitter voor een leuke rit, of als je toch maar in je eentje op pad gaat. En ook krijgen die ultra schone diesels dan eindelijk eens een kans, nu verzuipen die in de wegenbelasting, terwijl al keer op keer 'bewezen' is dat ze de Prius nog voorbij kunnen. * voor de mavo-ers en andere niet techneuten: het is dus vol gas of vol op de rem Rob, dinsdag 15 juli 2008, 14:06 reacties: Pete Vierkant vleeschWie heeft er bedacht dat cornedbeef zo achterlijk dun moet zijn, zodat je niet alleen een half uur staat te pielen om een plakje van de stapel los te weken, maar daarna altijd nog een keer een half uur moet pielen om het broodnodige tweede plakje te bevrijden? Is dit de holy grail van de slagers broederschap, een plakje cornedbeef dat als een blaadje naar beneden valt, of verkneukelen ze zich al bij voorbaat hoe de weledel gestrenge klant zo meteen weer in z'n keuken staat te vloeken? Rob, woensdag 16 juli 2008, 10:06 | Laatste reacties
crumb trailLanguage |